Mooie week met schoolschaak en Pentachess viertallen

Op zaterdagmiddag zat ik lekker op de bank een beetje tv te kijken, toen plots de deurbel ging. Toen ik open deed stond daar een jongetje met zijn moeder, voor een collecte. Het eerste wat de jongen zegt is: "He, dat is de schaakmeneer!". Ik ben deze week drie keer op pad geweest voor jeugdschaak en kennelijk word je dan bekend als "de schaakmeneer" voor menig kind. Natuurlijk heb ik gevraagd of hij het leuk vond, en wat blijkt, hij heeft zich opgegeven voor naschoolsche schaakles omdat het woensdag zo leuk was. Doel bereikt, kinderen enthousiast maken voor ons mooie spel is waar ik het voor doe. Of ze nou op school, op hun telefoon, thuis of bij een club spelen, maakt mij eigenlijk niet zoveel uit.

Woensdagmiddag. Schoolschaak. Een middagje vrij voor mij en Martijn, een gapend gat achterlatend bij onze gedeelde werkgever. We hadden even wat belangrijkers te doen. Twee weken voor aanvang was de middag al vol, geen plek meer. Zestig kinderen kregen een introductie workshop, gericht op de deelnemers die nog nooit hadden geschaakt. Na een korte presentatie speelden ze eenvoudige spelletjes met de schaakstukken. Her en der sloeg het vonkje voor het schaken (virus?) over. Daarna werd er vrij gespeeld, de rest van de middag. Er was geen indeling, geen stand, geen prijzen, iedereen kreeg een vaantje en ging enthousiast naar huis. De niveaus werden bijgehouden door tafels met nummers, een grote timer op het scherm zorgde ervoor dat elke 7 minuten een stoelendans nodig was om weer een nieuw speelmaatje te vinden. Winnaars een nummertje hoger, verliezers een nummertje lager. In anderhalf uur hebben we een stuk of 10 potjes weten te doen. Heel wat kindjes hebben nu chess.com als nieuw spel op hun telefoon, en zoals ieder jaar zijn er weer enkelen die de weg naar proeflessen bij de club inslaan.

Afgelopen vrijdag was er een Pentachess viertallentoernooi in Sliedrecht. We waren van de partij met maar liefst 3 viertallen. In totaal waren er 18 viertallen, 4 in een vierkamp als topgroep, en 14 in een zwitsers groep. Heel veel enthousiaste schaakkinderen.

Het eerste viertal speelde in een gesloten vierkamp. Wij waren sterk vertegenwoordigd, met Rany, Matthijs, Bjorn en Sander. Echter lag het niveau hoog en het was in de topgroep zaal stiller dan het op de Crabbehoeve is. Ook bij Sliedrecht, PASCAL en Giessen en Linge is oudere jeugd die doorbreekt bij de senioren. Een jeugdspeler die anoniem wil blijven omschreef het, met een glimlach, erg mooi: "Ze zijn beter dan de oudjes waar ik op de club tegen moet". Na ronde 1 stond Dordrecht bovenaan, een 2,5-1,5 winst op Giessen en Linge. In ronde 2 werden ze met beide benen op de grond gezet, een 4-0 nederlaag tegen PASCAL. In de derde ronde werd Sliedrecht met 3-1 verslagen. Een knappe prestatie, wat een gedeelde eerste plaats opleverde met 4 matchpunten.

Het tweede en derde viertal speelde in de Zwitsers groep. Ook hier lag het niveau hoog. Team 2 bestond uit Thom, Samuel, Ryan en Vigo, tieners die al rond stap 3/4 niveau spelen, wat in principe sterk genoeg is voor de onderkant van de seniorencompetitie. Samuel speelt dan ook al senioren intern. Team 3 bestond uit de jongere spelers, Elianne en Joel (broer en zus), met Christian en een wisselende vierde gastspeler. Er werden vijf rondes gespeeld, met 14 viertallen. Dordrecht 2 werd vierde met drie keer winst en 2 keer verlies, wat ook wel wat zegt over het hoge niveau van de andere teams. Dordrecht 3 werd twaalfde, een prima prestatie met een winst en een gelijkspel in een heel sterk veld. En het belangrijkste is dat iedereen een topavond had!

Uitslagen staan op de site van pentachess, hier.