Schaken bij Schaakclub Dordrecht

Schaken is voor vrouwen en mannen van elke leeftijd. Het maakt niet uit of u heel sterk bent of dat u de regels van het spel nog moet leren. Schaakclub Dordrecht is er voor iedereen.

Bij schaakclub Dordrecht hebben wij:

• Een zeer drukbezochte (doorgaans 20+ partijen) interne competie waarbij thuisschakers tot sterke clubschakers (ELO 900 - 2400) tegen elkaar, uiteraard op sterkte, worden ingedeeld.
  • Meerdere keren per jaar Snel en Rapid schaak avonden
  • Goede jeugdtrainers waarbij we ook schaaklessen aanbieden
  • Mogelijkheden tegen andere clubs te spelen in zowel de RSB als KNSB competitie
  • Een leuke afsluiting op het eind van het jaar met een simultaan tegen (een van) de sterkste clubspeler te spelen
  • Af en toe toernooien of grotere uitjes ism schaakclubs in het buitenland

Voorzitter: Arend van Grootheest 06-24203674
Secretaris: Erwin van Wingerden 06-41813306
Penningmeester: Ben Sitton 06-23491387
Wedstrijdleider Intern: Henk Timmermans 078-6147242
Wedstrijdleider Extern: Lennard den Boer 06-40677247
Adjunct: Ton Slagboom 06-10812012

Ereleden:

A.L. Timmermans

Contributie

Jeugdleden: €60    per jaar
Senioren: €120  per jaar
65+: €80    per jaar
Dubbelleden: €75    per jaar (leden die elders extern spelen)

Bankrekeningnummer: NL72 ABNA 0443670668 tnv Schaakclub Dordrecht

Clubavond

Schaakclub Dordrecht heeft als vaste avond de dinsdagen.
De jeugd start elke dinsdag om 18:30 uur en eindigt rond 19:30.
De interne competitie voor senioren start om 20:00, er wordt gespeeld met hetzelfde tempo wat ook extern wordt gebruikt, 90 minuten + 15 seconden per zet.

Onze speellocatie betreft:
De Crabbehoeve, Van Karnebeekstraat 2, 3317KX  Dordrecht

Interne competitie

Het competitiesysteem zorgt er voor dat u elke week dat u wilt spelen ook een partij heeft tegen een tegenstander van ongeveer gelijke sterkte.

Alle indelingen, uitslagen, ranglijsten, resultaten, krantenartikelen, externe wedstrijden, wetenswaardigheden en aankondigingen zijn via onze eigen web-site beschikbaar.

Per groep worden twee ranglijsten bijgehouden. De competitiepunten en de stijging (of daling) die u in een seizoen maakt. Er is najaarscompetitie (september t/m november), een wintercompetitie (december t/m februari) en een voorjaarscompetitie (maart t/m juni). Elke competitie bestaat uit 11 ronden. Als u niet in staat bent elke ronde te spelen is dit geen probleem, het competitiesysteem houdt hier rekening mee.

Let op dat tijdens de zomervakantie er geen schaakavonden gehouden op de schaakclub.

Externe competitie

Schaakclub Dordrecht heeft doorgaans meerdere teams en soms een viertal in de RSB competitie. Daarnaast zijn wij ook actief in de KNSB competitie met 1 of 2 teams.

Snelschaak en rapidschaak

Meerdere keren per jaar hebben wij in plaats van een reguliere partij een snel en rapid schaak avond. Hierbij kan je kiezen om aan snelschaken mee te doen of rapid.
Bij snelschaken heeft elke speler 5 minuten bedenktijd, en bij Rapid schaken is dit doorgaans 20 minuten.

Simultaan

Als aflsuiting van het seizoen organiseert Schaakclub Dordrecht doorgaans een simultaan tegen de clubkampioen, waarbij de clubkampioen het in zijn eentje moet opnemen tegen meerdere spelers.

Jeugdafdeling

Onze jeugdafdeling is actief op dinsdag avond van 18:30 uur tot 19:30 uur. De kinderen spelen een onderlinge competitie en worden door enthousiaste schaakdocenten opgeleid volgens de zg. Stappenmethode. Daarbij kunnen meerdere schaakdiploma's worden behaald. Indien gewenst kunnen de jonge schakers ook doorstromen naar de senioren avonden. Zie het tabblad jeugd voor meer informatie.

Toernooien en schaakuitwisseling

Schaakclub Dordrecht organiseert met enige regelmaat toernooien in samenwerking met andere clubs of op eigen kracht. Soms zijn er ook grotere activeiten zoals onlangs een uitwisseling naar Varna.

Interesse?

Voor de jeugd geld dat ze gerust langs kunnen komen en dan kunnen ze gelijk meedoen en kijken of het iets voor hen is. Het wordt gewaardeerd als vooraf een bericht kan worden gestuurd zodat we weten dat er iemand komt kijken.

Voor de senioren geld dat je ook gerust elk moment langs kunt komen, de eerste avond zal voornamelijk een kennismaking zijn, waarbij we proberen dat je wat korte partijen kan spelen tegen iemand die al klaar is of niet speelt. Op basis hiervan proberen we een inschatting te maken van de speelsterkte (indien nog niet bekend) en bij interesse kunnen we je indelen voor de interne competitie. Als dit bevalt kun je besluiten lid te worden.

Doorgaans hanteren we 3 avonden ter proef alvorens wij verzoeken dat iemand lid wilt worden.