Erasmus 3 – Dordrecht 3

Weer een mooi verslag van TC Anton de Maertelaere: "Afgelopen donderdag mochten wij de degens kruisen met onze vrienden van Erasmus, de gezellige club uit Rotterdam. Deze wedstrijd was eerst gepland op 30 maart, maar op verzoek van Erasmus verplaast naar april"

De wedstrijd was spannend. Het leek de avond van de witspelers te worden. Na iets meer dan een uurtje stonden al onze witspelers gelijk tot beter en al onze zwartspelers minder.

Degene die als eerste (wit)speler het punt over de eindstreep trok was onze jeudige invaller Matthijs op bord 7. En wat later bleek deed hij dat ook nog eens tegen de hoogste ratinghouder van de tegenstanders, want de tegenstanders hadden gekozen voor een tactische opstelling. Hulde, hulde hulde voor Matthijs.

Als tweede was Niels klaar. Niels ontpopt zich als een zekerheidje op bord 1, en wist ook dit keer het volle punt binnen te halen.

Maar ondanks de voorsprong was gezien de stand op de overige borden het nog totaal niet zeker of we zouden winnen. Het leek een 4-4tje te worden.

Sommige borden begonnen nu om te draaien. Teus verloor als witspeler op bord 5 door een goede tegenaanval van zijn tegenstander.

Ik hield de avond van de witspelers nog gaande door mijn koning om te leggen nadat ik de boog te ver gespannen had in een poging een tegenaanval te organiseren.  Maar Hans doorbrak als zwartspeler ook het patroon door op bord 4, nadat hij zich onder de druk van zijn tegenstander uit had gepeeld, het remiseaanbod van zijn tegenstander te accepteren.

Nog steeds was 4-4 de meest waarschijnlijke uitslag gezien de stand van de borden. Ton op bord 6 kon al de hele avond bijna geen vin verroeren door een goede flankaanval van zijn tegenstander. De vrijpionnen aan die kant waren uiteindelijk niet meer tegen te houden en Ton was de volgende die zijn koning moest omleggen.

Harrie op bord 8, die natuurlijk niet onder wou doen voor zijn zoon, had in de tussentijd de situatie helemaal omgedraaid en stond nu gewonnen. Hierdoor leek de partij van Arend op bord 3 beslissend te gaan worden. Helaas ging dat net mis. Na eerst volledig het initiatief te hebben gehad met een koningaanval, verzandde de partij in een eindspel met een pion minder. Dat was niet remise te houden en Arend moest opgeven.

Uiteindelijk won Harrie gedecideerd zijn partij. Het resultaat: 4,5 – 3,5 in ons nadeel.

Ik ga vragen of er nog meer familieleden bij van de Velde's schaken. Die zou ik goed kunnen gebruiken voor de laatste wedstrijd. Om zeker te zijn van handhaving moeten we nog wel een puntje pakken.

Neef de, K. (Karel) 1516   Verhaar, N.J. (Niels) 1608   92   0 - 1
Claessens, R. (Remco) 1683   Maertelaere de, A.P.F. (Anton) 1579 -104   1 - 0
Verhoef, E.R. (Emil) 1588   Grootheest van, A. (Arend) 1627   39   1 - 0
Brobbel, J.J.W. (Hans) 1629   Schreuder, P.J. (Hans) 1613  -16  ½ - ½