Shah Mata 2 – Dordrecht 3

Hierbij verslag TL Anton de Maertelaere: Dit keer een wat korter verslag, enerzijds omdat ik zeer druk was met mijn eigen partij, anderzijds omdat dit een wedstrijd was zonder veel spanning. Een overwinning heeft er nooit in gezeten, vanaf het begin stonden alle borden of gelijk of slechter.

De gebeurtenissen in het kort:

Ton was als eerste klaar op bord drie, verloor een toren en kort daarna de partij door moeilijkheden op de achterste rij.

Hans op bord 7 kwam al vrij snel in een gelijkstaand eindspel terecht met aan beide kanten nog een loper en wat pionnen. Een logische remise.

Teus speelde tegen Franka, van wie hij al eens gewonnen had, maar dit keer kreeg hij geen kans. Hij kreeg een geweldige aanval over zich heen die hij niet (helemaal) kon pareren. Verlies op bord 4.

Bord 5 met Martijn achter de stukken verging het niet veel beter, ook hij kreeg een aanval over zich heen die te sterk was, ook hier een verlies voor ons. Dit betekende dat we al 3,5 – 0,5 achter stonden.

De volgende was Dick op bord 6, die de gehele partij niet echt lekker gestaan heeft met een paard dat bijna de gehele partij lijdzaam vanaf de kant moest toekijken. Toen hij dat paard uiteindelijk in de spel kreeg werd tot remise besloten.

Niels op bord 1 had een partij die volledig gelijk op ging. Doordat Shah Mata 2 nog maar een halfje nodig had om de overwinning binnen te slepen, ging Niels zijn tegenstander in op een variant met eeuwig schaak waar Niels niet onder uit kon komen. Dat betekende dat we de wedstrijd al hadden verloren met nog twee partijen bezig.

Veel om te vechten was er niet meer en ondergetekende op bord 2 en Erwin op bord 8 kwamen daarna snel remise overeen. Erwin stond niet best gedurende het grootste gedeelte van de partij en remise was uiteindelijk een goede uitslag. Ikzelf kwam zeer slecht uit de opning, moest noodgedwongen een paard offeren, maar kreeg daar wonderbaarlijk veel compensatie voor terug. In de eindstand konden beide kanten niet veel meer zonder risico te nemen.

Een geruisloze nederlaag. Kwam het doordat de koffie nog niet klaar was toen we (te vroeg) aankwamen? Of kwam het doordat in De Nieuwe Nachtegaal geen alcohol geschonken mag worden? Het blijf gissen.

Shah Mata 2 (1679)

5,5

2,5

Anton de Maertelaere

Redaktie: Gezien de ruim 100 ELO minder is nederlaag echt geen schande, geen bier in een speelzaal wel??!