Vlissingen 2022: Het zit er weer op

Steunend en kreunend onder de verpletterende hitte werd het traditionele Zeeuwse schaaktoernooi in Vlissingen gespeeld. Na twee overgeslagen edities ging het er weer ouderwets aan toe en startte het toernooi op zaterdag 6 augustus met ruim 200 deelnemers. Vanuit Schaakclub Dordrecht deden Marcel Pluijmert, Johan van de Griend en ikzelf weer mee. Het was weer ouderwets genieten.

In vroegere edities deed ik altijd na elke ronde verslag van de laatste verwikkelingen. Maar dat was nog in de tijd dat ik in deze periode vakantie had en 's morgens tijd had om een stukje te schrijven. Omdat ik nu gepensioneerd ben bestaat het begrip vakantie niet meer en had ik het deze week erg druk in de ochtend voordat ik 's middags naar Zeeland reed om daar op het strand te genieten van een heerlijke geitenkaas salade met een glas Chardonney.

De speelzaal is een genot om in te spelen. Ondanks de hittegolf was het er heerlijk koel. Ook leuk was dat verschillende clubleden de tijd hadden genomen om 250 kilometer auto te rijden om ons te komen aanmoedigen zoals Victor Koppelaar en Jan Willem Versloot. Het zou mij niet verbazen als we hen in een van de komende edities ook zien meedoen. Ook dagelijkse aanmoedigingen van supporters op afstand Henk, Hans en Kees waren heel erg leuk.

Wat valt er verder nog te vertellen over het toernooi? Oh, ja. Hoe het verliep natuurlijk. Voor deelnemers met een rating in de ratinggroep van ons (zo tussen de 1750 en 1900, is de indeling redelijk voorspelbaar. De ene ronde tegen een ratinghouder die veel sterker is (en dan heb ik het zomaar over 200 rating punten of meer) en als je daar de "verwachtte" nul tegen hebt, speel je in de volgende ronde tegen iemand met datzelfde aantal ratingpunten minder. Vanzelfsprekend win je die heel erg gemakkelijk (ja, ja) en dan weer opnieuw. Dat gaat zo door tot en met de laatste ronde. Het heeft mij een paar jaar geduurd om daaraan te wennen, maar nu vind ik het gewoon leuk.
Omdat het speelschema voorziet in een dag waarop twee partijen moeten worden gespeeld (1e zondag) hadden we alledrie een bye opgenomen voor de 2e ronde die op zondag om 11:30 uu begon. Prettige bijkomstigheid: dat levert in ieder geval een halfje op de ranglijst op....

Dan de uitslagen:
Johan : Eindrangelijst gedeelde 144-159e plaats (142e op de plaatsingslijst). Had een heel zwaar toernooi dankzij een bliksemstart van 3 uit 5. Ondanks een, qua score, mindere 2e helft toch een flinke ratingwinst behaald.

JohanResults.png

Marcel: Eindrangelijst gedeelde 115-143e plaats (110e op de plaatsingslijst). Moest er duidelijk nog even inkomen na een periode van relatieve schaak-inactiviteit. Daarna toonde hij geen medelijden meer met zijn tegenstanders en kwam toch nog op een redelijke score uit. Helaas heeft hij wel wat ratingpunten moeten inleveren.

Adri:Eindrangelijst gedeelde 61-80e plaats (118e op de plaatsingslijst). Het toernooi begon voorspelbaar met 3 nullen tegen veel sterkere tegenstanders en 2 punten tegen lagere ratinghouders en een reglementaire 1 tegen een 1100 speler. Deze man moest om persoonlijke redenen het toernooi verlaten. In de laatste twee ronden hielp Mark mij vooraf met het bepalen van de strategie en dat had meteen resultaat. Zinderende partij in de 8e ronde met hevige tijdnood en ongeglementaire zet van mijn kant die eindigde in een remise  en een strakke overwinning met een zeer spectaculair einde als sluitstuk van het toernooi. Teven nog wat ratingpuntjes gewonnen.

AdriResults.png

Hieronder nog een puzzeltje: het einde van mijn partij tegen Frank Ackerman:
Zwart aan zet:

Schermafbeelding 2022-08-14 115016.png