D1 - Oegstgeest 1

Na een lange tijd van inactiviteit werd vrij plotseling de competitie weer doorgestart. De tijd was te kort voor een aantal van onze spelers om zichzelf beschikbaar te maken. Een combinatie van persoonlijke omstandigheden, zorgplicht, corona-gevolgen en afzegging van het lidmaatschap zorgde ervoor dat ik als teamleider 5 invallers nodig had. Ik wil dan ook Victor, Jan-Willem, Ben en Marcel heel hartelijk danken voor hun invalbeurt. Het valt niet mee om dan maar even een spelletje te spelen tegen een, op papier, veel sterkere tegenstander.

Het punt dat Mark op bord 1 cadeau kreeg, omdat Oegstgeest niet compleet was, is natuurlijk meegenomen, maar dat is niet de manier waarop je aan een voorsprong wil komen. Mark bleef wel de hele middag aanwezig om de spelers to ondersteunen en na afloop van de partijen met hen te analyseren.

Over de wedstrijd kan ik niet veel zeggen omdat ikzelf op bord 3 werkelijk alle tijd nodig had.
In ieder geval was, na Mark, Ben het snelst klaar. Hij sloeg een pion met een toren die niet teruggeslagen mocht worden vanwege mat in 1. De toren werd toch geslagen... 2-0.

De derde spelers die klaar was, was Victor. Hij trof de senior van Oegstgeest Joop Piket die qua aggressiviteit nog altijd weinig heeft ingeleverd. In de weinige rondjes die ik heb gelopen zag ik een vervaarlijke koningsaanval op Victor afkomen en dat bleek dus ook niet goed afgelopen te zijn (2-1).

Helaas heb ik de partij van Jacques niet kunnen volgen. Die zijn over het algemeen heel vermakelijk en dat zal nu niet anders zijn geweest. Dit keer werd halverwege de middag tot remise besloten (2.5-1.5). Jan Willem speelde een solide partij waarin klaarblijkelijk de balans nooit ver uitsloeg en ook hier werd tot remise besloten (3-2). Ook de partij van Marcel heb ik moeten missen, na lang weerstand te hebben geboden moest hij echter toch de koning omleggen waardoor het weer gelijk stond.

Nu nog twee partijen te gaan. Zelf speelde ik tegen IM Fred Slingeland (2225). Mogelijk had Fred zich voorbereid op een partij tegen Mark en ik speelde een opening die ik van Mark heb geleerd. Hij koos dan ook een kritieke variant waar ik heel diep moest graven om de juiste zetten en zetvolgorde weer uit mijn geheugen te halen. De variant die hij volgde levert bij de optimale zetvolgorde een duidelijk voordeel op voor wit, maar Fred veroorloofde zich een suboptimale zet en ik kwam er min of meer gelijk uit. Een stuk voor 2 pionnen en een heel vreemde stelling. Nu kon ik weer opnieuw beginnen. Met heel actief spel lukte het om een duidelijk voordeel te krijgen. Ook Fred gebruikte veel tijd. Op het moment dat we beide nog 3 minuten hadden voor 15 zetten koos ik een veilige zet in plaats van een complicerende zet. Fred nam meteen de aanval over en kwam mijn koningsstelling binnen. 3 zetten later kon ik opgeven (3-4). Zo veilig bleek de "veilige zet" toch niet te zijn.

Nu alleen Lennard nog, die de tweede IM uit het gezelschap uit Oegstgeest moest bestrijden. De hele partij door had hij een pion meer maar met een onduidelijke stelling. Lennard hield het hoof koel en schoof naar een studieachtig eindspel waarbij hij twee vrijpionnen kon gebruiken om een loper te binden en na heel scherp rekenen kon hij toestaan dat de vijandelijke koning aan zijn f, g en h pionnen kon snuffelen. Verder kon zijn tegenstander niet komen uiteindelijk won hij de loper, promoveerde en kon de vrije h-pion van zijn tegenstander precies tegenhouden. Daarmee was de 4-4 een feit.

Wederom een heel mooi punt voor ons eerste. Wat het betekent voor het volgende jaar, dat zullen we moeten zien, maar voorlopig hebben we dit seizoen in 4 wedstrijden nog niet verloren! En dat is een prestatie van formaat.