Internet-chess op woensdagavond lijkt aan te slaan

Hans Berrevoets heeft vandaag onderstaand mooie stuk op Dordrecht.net gezet, met dank:

De verplaatsing van de internet chess competitie - in team schaakclub Dordrecht van de dinsdag- naar de woensdagavond op LI CHESS lijkt aan te slaan. Het aantal deelnemers ging, na weken van wegzakken van de competitie op de dinsdagavond, omhoog naar tien.

Het bestuur van schaakclub Dordrecht heeft de leden actief gewezen op de dubbelslag, die de vereniging de leden aanbiedt: Op dinsdagavond is er weer de gewone clubavond. Op de woensdag kunnen de schaakspieren los gemaakt worden via internet.

Bij schaakclub Dordrecht jagen met name de bestuursleden Henk Timmermans en Ton Slagboom de doorstart aan. Ton Slagboom beschouwt, als PR-man, de competitie op internet als een ,,waardevol extra mogelijkheid om te kunnen schaken in vertrouwde en vriendschappelijke sfeer. We hebben de woensdagavond gekozen, want geen enkele vereniging in de regio speelt op deze avond".  Slagboom noemt nog steeds de normale clubavond de kurk waar de vereniging op drijft. ,,Het is alleen nog de sluiting van zoveel maanden voor de schaaksport van belang, dat we op een nieuwe wijze ook via internet contact kunnen hebben. In de chatruimte is er op gepaste wijze ook een dialoog".

Lees verder voor de eindstand van de superspannende aflevering van gisteravond:

Gisteravond werd een nek-aan-nek race tussen drie spelers met uiteindelijk na twee uur spelen als eindstand: Jacques Hennekes (25 punten), Iwahn Apon (24) en Wouter de Bruin (24). Allen scoorden liefst een TPR van 2200+, waarbij Iwahn zelfs een formidabele 7 uit 8 neerzette.

De deelnemers kwamen van vier clubs, met Dordrecht als hofleverancier. Het verrassende was, dat na twee rondes Twello-speler Gerard Bons even de gele trui droeg. Hij won in zijn eerste partij van zijn favoriete Dordtse tegenstander Kees van 't Hoff en won ook de tweede partij van de avond tegen Hans Berrevoets. Later moest Gerard twee keer het hoofd buigen voor Kees van 't Hoff.

Hij werd echter snel afgelost door Wouter de Bruin, die de gehele avond van voren mee deed in de schaakkoers.  Wouter zou in de tour taal de groene trui zo verdienen en hij versloeg ook Sjaak Hennekes in zijn eerste partij. Het bergklassement ging dan naar Iwahn Apon, die met een zwaarder verzet speelde door vaak minder tijd te nemen.

De hoofdlijn is echter dat de competitie volgens een vast tempo wordt verdeeld: vijf minuten ppp en  drie seconden per zet.