Het mocht nog net: Barendrecht/IJsselmonde 3 – Dordrecht 3

Vlak voor de avond lockdown, mochten we nog net een keer onze hobby uitoefenen. Edward melde zich een paar uur van te voren af met een goede reden, maar in Michiel vonden we een prima last minute invaller, zodat we toch met 8 man konden aantreden. Barendrecht/IJsselmonde is de koploper in onze klasse. We wisten dat dit een pittige wedstrijd zou worden, en dat werd het ook.

Alle partijen begonnen vrij rustig, het eerste uurtje was iedereen lekker bezig. De eerste drie uitslagen vielen binnen een paar minuten. Niels op bord 6 had al heel snel een prettige penning op de c3 pion. Dat leverde eerst een kwaliteit op en later de gehele partij. 1-0. Lennart had een hele mooie aanval opgebouwd en was bezig zijn tegenstander via de witte velden te bestoken, toen zijn tegenstander plotseling dame-ruil kon afdwingen. Weg aanval en met een paar pionnen minder en een slechtere stelling was het snel gedaan en kon de tegenstander van Lennart de partij naar zich toe trekken. 1-1. Onze invaller Michiel won zoals hij wel vaker wint: een pionnetje snoepen, nog een pionnetje snoepen en dan solide en soepel uitspelen. 2-1. Hans op bord twee had een moeilijke avond. Heel lang was het materieel gelijk maar stond de tegenstander veel comfortabeler.

Uiteindelijk was de druk via de e-lijn te groot en was houtjesverlies onvermijdelijk. 2-2. Ik was zelf op bord 1 gekropen om een 2 turven hoge tegenstander te treffen. Ik kon hem niet verrassen in de opening en werd langzaam weggespeeld in het middenspel. Ik offerde nog een kwaliteit voor tegenkansen, maar dat mocht niet meer baten. 2-3. Ook Ton verloor. Waarschijnlijk omdat hij te voorzichtig speelde (dat ligt hem niet). Hij gaf een stuk voor een ver opgerukte vrijpion, die helaas net tegengehouden kon worden. Daarna was Ton kansloos. 2-4.

Met nog 2 partijen die bezig waren zag het er somber uit. Hoewel, Teus stond zeer goed en in de partij van Martijn kon nog van alles gebeuren. Teus stond een kwaliteit voor, en via rustig manoeuvreren neutraliseerde hij de tegenkansen van zijn tegenstander. Toen die tegenstander een pionnetje meesnoepte kon Teus via een penning een vol stuk veroveren. En met een volle toren voor was het niet moeilijk meer. 3-4. En volgens mij doet hij het er om, Martijn was weer als laatste bezig. Moeilijke stelling, zeer tactisch, met kansen over en weer. Maar in wederzijdse tijdnood zag Martijn een mooie mataanval via een stukoffer. 4-4.

Een zwaarbevochten remise tegen de koploper. Een terechte uitslag en een hele verbetering t.o.v. de vorige wedstrijd. Het is afwachten of er een volgende komt dit seizoen

Anton de Maertelaere

Staal, R.T. (Ryan) 1319   Maertelaere de, A.P.F. (Anton) 1577   1 - 0