Schaakclub Dordrecht kiest KNSB internet schaak tempo

De internet competitie dinsdagavond 24 november vanaf 20 uur gaat volgens het KNSB internettempo. Dat wil zeggen dat voor elke partij 10 minuten beschikbaar is en twee seconden per zet. Dordrecht kan deze keuze maken: het is rapid schaak volgens het roulatie schema met internet zuster club Twello.

Kees van 't Hoff is de man, die de internet teams zal aansturen. Het zal geen verbazing weken dat hij Martijn Rijneveen adviseerde om voor de internet-competitie onder de vleugels van Dordrecht alvast te gaan oefenen met 10 minuten en twee seconden per zet. Uiteraard kan een ieder die zich aanmeldt bij Li chess of dat al heeft gedaan bij Dordrecht meedoen. Twello heeft dan een ander tempo zodat er twee smaken zijn.

Verder is nog een verandering doorgevoerd. Tot nu toe werd onder de van Dordrecht tot 10 uur gespeeld. Die speeltijd is nu gelijk getrokken met Twello: Vier uur maximaal schaakplezier. De kenners zijn nu benieuwd of de vaste kampioen Jacques Hennekes dit tempo ook in de vingers heeft of dat eindelijk eens een andere naam op plek 1 terecht komt.

Wie van Jacques wint, viert dat als een grote overwinning. De Dordtse dichter en schaker Kees Buddingh', die op 24 november 2020 precies 35 jaar geleden overleed, heeft een oplossing voor verliespartijen. Hij beschouwde die als niet gespeeld. Kees speelde ook tientallen jaren in Dordrecht 1. In een seizoen was hij bijvoorbeeld goed voor negen remises.

Hans Berrevoets

Naschrift redaktie: Hans, Kees, Martijn en ook de weer thuis herstellende Wouter dank voor stimulatie, uitvoering en verbetering van het online schaak.