Bitterzoet

Vanavond is alweer de 8e ronde snelschaak online bij ons. De gemiddelde deelname is 14 en exact vergelijkbaar met de opkomst in de Crabbehoeve. Koning Jacques gaat ongetwijfeld voor zijn derde Dordtse overwinning, wie o wie zal hem stoppen: Piet of Rik of zien we Mark & Lennard verschijnen?

We kregen van voormalig Dordtenaar Gerard Bons een response op zijn heroische partij tegen dezelfde Jacques vorige week, hieronder te zien of niet..?!

Bitterzoet

Ondanks deze kop ben ik vooral blij met de digitale hereniging met mijn allereerste schaakclub. Daarbij vooral waardering voor haar redacteur Ton Slagboom. De enthousiaste toon van zijn verslagen verwarmt het schaakhart. Met een soort tegenzin ga ik het laatste verfijnen, maar dat doet niets af aan die waardering. Die was er al toen Ton mijn verhaaltje over de jumelage overnam. De kleinste club profiteerde 2 juni van de samenwerking omdat veel Dortsche ‘lichessers’ digitaal 100 km oostwaarts speelden. Morgen waarschijnlijk omgekeerd, blitz is nu eenmaal populairder.

Terzake. Er was geen sprake van winst door tijdnood bij Hennekes-Bons. De enige geregistreerde nul van Jacques is of zou zijn veroorzaakt door een computerstoring. Welnu, bij ons was dat ook zo in de eindfase. De beslissing viel in de volgende stand:

Wit:   Kg1   Lh6   pi  c6 en g6 / Zwart   Kf4   Tb2 en h2  Dit  is de Stelling na 43. g5-g6+

Hier is geen sprake van een vereenvoudigde stelling, maar vereenvoudiging in het kwadraat. Al miste ik eerder mat in twee, wit heeft als truc zijn laatste toren op f4 weggegeven. Kan dodelijk zijn bij ‘ouderwets’ snelschaken, hier nog nauwelijks bij drie bonusseconden per zet. Vanaf zet 40 speelde ik als een mitrailleur omdat Jacques mij tot nagenoeg gedwongen zetten bracht. Met de stylus pen tikte ik bij 6 seconden overschot verschillende keren op de velden h3 en h6, totdat het eindsignaal klonk.

Jacques chatte ‘verbinding verbroken’, ik beschreef de gang van zaken, zie ik niets van terug als de ‘triomf’ wordt toegeschreven aan ‘ervaren tijdnoodzetten’. Door een calvinistische start in mijn leven was ik aanvankelijk bereid de schuld bij mezelf te zoeken. Ik chatte dat ik er wellicht steeds met mijn vinger naast zat, het woord stylus schoot me niet te binnen. Ik heb dus wel begrip voor Ton’s verslag dat tijdnood mijn ondergang inluidde.

Maar nu wel gewag is gemaakt van een latere computerstoring-nederlaag bij de toernooiwinnaar en zijn nul is geschrapt, vind ik nuancering bij de pot Hennekes-Bons op zijn plaats. In alle rust terugblikkend: ik prik niet vijf keer achter elkaar mis met zo’n schermstift. Gun mij de opvatting dat ik die pot won, als gast in deze site zal ik maar mijmeren: Jacques speelde 17 partijen, waarvan 2 onbeslist door computerstoringen. 15 uit 15 dus, i.p.v. 16 uit 16.

Ik kom met een ‘onjournalistieke’ late reactie, ik ga de site van mijn oudste kluppie nu beter volgen. Na het bitter smaakt de ruimte die ik nu heb gekregen weer zoet.

Gerard Bons.