Dordtse samenwerking valt op

Dordrecht begint 'in den lande' op te vallen met het online schaken en de samenwerking met Twello. In de prachtige en zeer uitgebreide Nieuwsbrief van Schaakacademie worden met name voormalig Dordtse schaker Gerard Bons en onze zeer actieve leden Wouter de Bruin en Hans Berrevoets vermeld.

Schaak-jumelage Twello en Dordrecht

Gerard Bons meldt: Dorpsclub Twellose Schaakclub, nabij Apeldoorn, heeft voor haar digitale clubavonden op dinsdag honderd kilometer ver weg een partner gevonden: de gerenommeerde Schaakclub Dordrecht, opgericht in 1888. Het is vergelijkbaar met een stedenvriendschap, wordt met een duur woord een jumelage genoemd. Een grote charme van de schaak-samenwerking is de coördinatie van blitz- en Rapid toernooitjes. Ze worden gespeeld in afgesloten digitale ruimtes van het wereldwijde Lichess. Twello-lid en ICT support-medewerker Laurens de Vries (1999, Wilp-Achterhoek) organiseerde kort na de lockdown de www-schaakclub. ‘Programmeren kun je dat niet noemen, alle programma’s zitten al in Lichess’, zegt hij bescheiden. Wouter de Bruin deed hetzelfde in Dordrecht. De links staan onderin. De clubs groeiden met de samenwerking, vooral het kleinere Twello, dat zijn ledental in enkele weken verdubbeld zag naar 39 en nu digitaal groter is dan de vereniging in speelzaal Taverne.

Talloze clubs hebben dit al ingevoerd. Bijzonder bij Dordrecht en Twello is, dat ze al vroeg hun blijfthuis-clubs open stelden voor iedereen. Met meer spelers meer kans op gelijkwaardige potten in een semi-Zwitsers systeem. Niet volwaardig omdat het indeelprogramma niet wacht op de laatste voltooide pot. Zo ontstaan veel kortere wachttijden dan in de pre-corona toernooipraktijk. Ook steeds korter bij meer deelnemers. De twee teamleiders hebben afgesproken dat ze om-en-om blitz en rapid spelen. Zo staat bij Twello voor aanstaande dinsdag een toernooitje klaar met Rapid speeltijd 15 + 10, bij Dordrecht moet de exacte blitztijd nog worden vastgesteld, maar de basis is hooguit 5 minuten. De tijden met bonusseconden kunnen variëren, het principe blijft dat iedereen elke dinsdag een keuze heeft. Er ontstaan ‘overlopers’, hier hep dat nadeel een groot voordeel: Meer gelijkgestemde liefhebbers van een speeltijd. De chatboxen stromen altijd vlotjes vol.

Netwerker Hans Berrevoets uit Dordt, Lichess-naam Groothoofd1978, initieerde de samenwerking. Hij was al een goede bekende omdat hij geregeld in het Twellose Peter Verburgtoernooi speelde en het een keer won. Hij kwam bij Twello www-schaken om zijn vriend Gerard Bons (‘voor mij de ambassadeur van de Twellose Schaakclub’) in een plezierige internetomgeving te ontmoeten. Zij hebben samen in 1978 Schaakclub Groothoofd opgericht, vandaar het ???-oproepende pseudoniem Twello speelt elke dinsdag tussen 20.00 en 24.00 op: lichess.org/team/twelloseschaakclub Dordrecht speelt elke dinsdag tussen 20.00 en 23.00 uur op: lichess.org/team/schaakclub-dordrecht. In principe wordt iedereen die zich aanmeldt direct in de ledenlijst opgenomen. Onder de inleiding klikken op ‘Tournaments’, en op het bovenaan staande toernooi van die avond, daarna op het groene veld ‘Join’ en wachten maar. De spanning groeit als om 19.59.50 uur de laatste tien seconden worden afgeteld, kort daarna zie je het bord voor de eerste pot. Later beginnen kan, je mag eerder weg, waardoor ‘lagere doorzetters’ je uiteraard op de ranglijst kunnen passeren. Voor koffie en langduriger onderbreking is er een pauze-knop.

Nieuwsbrief 130 Schaakacademie Apeldoorn link: http://www.schaakacademieapeldoorn.nl/documenten/Nieuwsbrief%20Schaakacademie%20Apeldoorn%20130%20-%2024%20mei%202020.pdf