Unieke schaak samenwerking Dordrecht-Twello op internet

DORDRECHT (door Hans Berrevoets)

Jacques Hennekes - eerste teamspeler van Dordrecht - was de eerste Dordtenaar die het snelschaken won bij internetclub TWELLO. Ben Sitton kon hem in een inhaalrace net niet achterhalen en bleef op een punt steken. Op internet club Dordrecht vierde Joop de Jong zijn terugkeer in de Rapid chess arena met een duidelijk eerste plaats. Hij moest wel een nederlaag accepteren tegen een ontketende Otto van Haren.

Gelet op de belangstelling lijkt er een groeiende basis te zijn voor wekelijks de keuzes uit schaakcompetities op internet volgens twee snelheden. Wie volgende week dinsdag gezellig wil snelschaken, is welkom bij Dordrecht. In Twello is het dan rapid chess. Eeen wisseldenst dus. Landelijk is de samenwerking ook al opgevallen tussen de twee internet clubs. Vanuit Apeldoorn kwam het bericht dat de mooie samenwerking aandacht krijgt in de wekelijkse gratis nieuwsbrief: http://www.schaakacademieapeldoorn.nl/nieuwsbrieven

In deze corona tijd gaat het om de kracht van het (schaak) idee. Een internet schaakclub is bedoeld om de band met de eigen leden vitaal en levend te houden. Immers: vanaf 12 maart is de clubcompetitie, met schakers op hoog uit een meter denkend van elkaar, stil gevallen. Wat de nieuwe toekomst kan brengen, wordt in protocollen uitgewerkt. Wellicht zal er vanaf september/oktober weer gespeeld gaan worden onder strenge richtlijnen waarbij de 1,5 meter heilig is.

Dan is het mooi dat in de onzekere tijd voor schaakclubs dat twee internet clubs elkaar gevonden om in deze uitzonderlijke schaaktijd twee schaakmarkten samen te bedienen. Een deel van de schakers ziet internet chess vooral als een gelegenheid om snel, sneller en snelst te schaken.

Uit onderzoek blijkt dat er ook een aanzienlijke groep is, die liever wat meer tijd neemt om te spelen. Dat heet dan rapid schaak. Twello is voor Dordtenaren niet ver weg, want de initiatiefnemer in 1978 van schaakclub Groothoofd, Gerard Bons, is er lid. Hij verzorgt ook in het clubblad een rubriek, die hij veelzeggend presenteert:

"De teamleiders Laurens de Vries (Twello) en Wouter de Bruin (Dordrecht) maakten de afspraken voor de schaak-wisseldienst"

Schaakclub Dordrecht (Wouter) verwoordt dat op de volgende wijze:

We hebben een uitwisseling met met de Twellose Schaakclub. Deze is met dank aan inzet van Hans Berrevoets tot stand gekomen.
Iedere week wanneer wij rapid spelen, spelen zij blitz en vice versa. Wanneer je graag een bepaald tempo wilt spelen is er de mogelijkheid deel te nemen met Twello, spelers van Twello kunnen ook bij ons meedoen. Je bent vrij deel te nemen tussen 20:00 en 24:00 op lichess.org/team/twelloseschaakclub

Schaakclub Twello (Laurens):

Vanaf 05-05-2020 rouleren we samen met de Dordrechtse schaakvereniging Rapid (15+10/20+10) en Blitz (5+5) Elke avond dat wij een Blitz avond hebben heeft Dordrecht een Rapid avond en omgekeerd. Je kan je aanmelden bij lichess.org/team/schaakclub-dordrecht