Online clubavond was succes, meer deelnemers en langzamer tempo

Gisteravond hebben we voor het eerst een online schaakavond gehouden op lichess. Eerst met de jeugd, daarna met de senioren. De jeugd was aanwezig met 13 spelers en 3 jeugdleiders, de senioren waren met 16. Dat betekent volgens mijn berekening dat voor het eerst sinds mijn lidmaatschap het jeugdschaak bij onze schaakclub net zo druk was als het seniorenschaak.

Dit doen we voorlopig elke dinsdag van 20:00 tot 22:00 voor de senioren en van 18:30 tot 19:30 voor de jeugd.

In de chat werd gesproken over speeltempo's. Hierbij is het even zoeken naar een geschikt tempo dat een zo groot mogelijke groep aanspreekt. "chessthoffy"(Kees) stelde voor om een 15+10 tempo te spelen, "thepluym"(Piet?) suggereerde een middenweg van 10+5 om een zo groot mogelijke groep aan te spreken. Gisteren hebben we 5+0 gespeeld.
Twee speeltempo's naast elkaar draaien is geen goed idee. Elk toernooi heeft namelijk zijn eigen chatbox en je kan dan dus niet met elkaar praten. Arena formaat in lichess werkt zo dat je steeds wordt ingedeeld met mensen die beschikbaar zijn, dus het helpt als er meer deelnemers zijn dat je ook tegen verschillende mensen speelt. Daarom gaan we volgende week 10+5 spelen, een rapid tempo waarbij er een redelijk increment is, zodat een stelling altijd goed uit te spelen is.

Andere hoogtepunten van de chat (terug te lezen op lichess):
- "Apion": De oprichters van de club zouden met trots naar ons kijken
- "xdoorn": Zojuist de corona attack bestudeerd
- "Sjaakmatinone": Ik kan niet berserken, hoe doe ik dat?
- "thepluym": Is wel geslaagd, nu nog 10 minuten ervan maken en wat meer deelnemers
- "Blondicheck": Was leuk!

Wie wie is is ook terug te vinden in de chat, dit werd regelmatig aan elkaar gevraagd. Blondicheck is kennelijk mijn vorige blonde teamleider.

Om mee te doen:
1. Ga naar https://lichess.org/team/schaakclub-dordrecht
2. Klik op de knop "aanmelden" rechtsbovenin.
3. Klik op het linkje "Registreren".
4. Vul een gebruikersnaam, mailadres, wachtwoord in en rond registratie af.
5. Daarna ga je weer naar  https://lichess.org/team/schaakclub-dordrecht en kan je jezelf aanmelden bij het team schaakclub-dordrecht.
6. Op dinsdagavond kan je dan het toernooi "Dordrecht Senioren Arena" openen, dan vind je een chat en speelplezier.

Tot slot de uitslagen. Bij de jeugd heeft gewonnen "BastiaanV", gevolgd door "watiswinnen" en "ThomTi".
Bij de senioren won "thepluym", met in de achtervolging "rick_jelier" en "Apion".

3103senioren