Halverwege…….

Halverwege het seizoen voor de externe competities is het van belang om terug te kijken op de prestaties van onze teams in de diverse competities. Waar liggen de kansen op een kampioenschap, handhaving of het voorkomen van degradatie.

KNSB beker: Na een mooie overwinning in de 1e ronde tegen Schaakmat Westland moest ons team in de 2e ronde het hoofd buigen voor Leiderdorp.

RSB beker: In de 1e ronde werd met enig fortuin gewonnen van Fianchetto/HZP Schiedam. In de 2e ronde werd na een spannende wedstrijd tegen Charlois Europoort, die gelijk eindigde, verloren met het snelschaken. Rene Krul leverde een mooie prestatie door Julian van Overdam, rating 2410, te verslaan.

KNSB 1: Na 4 wedstrijden staat het team in de middenmoot van de 2e klasse D. In deze sterke klasse zijn de teams aan elkaar gewaagd maar er liggen voldoende kansen voor handhaving.

KNSB 2: Na 3 gewonnen wedstrijden is het team de trotse koploper in de 5e klasse F. Een kampioenschap en daarmee de terugkeer in de 4e klasse is mogelijk. Het team moet waakzaam zijn voor onderschatting van de tegenstanders. In de 3e ronde ging het bijna mis tegen de Oude Toren 1.

RSB 1: Na 4 ronden staat het team op de 2e plaats in de hoofdklasse met 3 overwinningen en 1 nederlaag. Het lijkt er op dat deze nederlaag, in de 1e ronde tegen Spijkenisse, het team het kampioenschap kost. Maar denkend aan het vorig seizoen kunnen er nog verrassende dingen gebeuren.

RSB 2: Een gedeelde 2e plaats na 3 wedstrijden in de klasse 1 B. Ook hier is nog van alles mogelijk. Een aantal teams is aan elkaar gewaagd en zullen voor een spannend slot van deze competitie gaan zorgen.

RSB 3: Na een spectaculaire handhaving in de 1e klasse in het vorige seizoen staat het team na 3 wedstrijden op de 6e plaats in de klasse 1 A. Met een heel belangrijke overwinning , tegen WSV 1, op zak liggen er voldoende kansen voor handhaving in deze klasse.

RSB 4: Ook dit team wist zich vorig seizoen uiterst knap te handhaven in de 2e klasse. Na 4 wedstrijden staat het team op de 7e plaats in de klasse 2 A. Ook hier zijn er nog voldoende kansen op handhaving. Aan de strijdlust van het team zal het niet liggen.

RSB 5: Op voorspraak van de extern wedstrijdleider van SCD is dit team ingedeeld in de 3e klasse in plaats van de 2e klasse. Kennelijk heeft deze beslissing het team in het hart geraakt! “Als we niet in de 2e klasse mogen spelen regelen we het zelf wel” lijkt de slogan van dit team te zijn geworden. Na 3 wedstrijden koploper in de 3e klasse B.

Wat betreft de viertallen is er nog weinig te zeggen. Het 1e viertal heeft 1 wedstrijd gespeeld, en gewonnen , in divisie 1 A. Het 2e viertal heeft 2 wedstrijden gespeeld, 1 gewonnen en 1 verloren, in divisie 2B.

Samenvattend gaat het best goed met de teams in de externe competities. Voldoende kansen om het seizoen succesvol af te sluiten. Het nieuwe jaar begint direct goed, op 7 januari, met thuiswedstrijden van RSB 3 en RSB 5. Iedereen veel succes en spelvreugde toegewenst!

Hans den Boer, wedstrijdleider extern.