RSB: Dordt 1 wint van De IJssel 1

Dinsdag 10 december speelde ons eerste team haar vierde wedstrijd in de RSB tegen Schaakvereniging De IJssel uit Moordrecht. Op voorhand een wedstrijd, die Dordrecht moest kunnen winnen en zeker deze avond, de IJsselschakers traden aan met - zo te zien - drie invallers.

Gezien het grote krachtsverschil was - tegen beter weten in - rekening gehouden met een opstelling van de tegenstander waarbij hun sterkste speler niet op bord 1 zou zitten. Dus daar zou Iwahn wel een puntje kunnen scoren dacht de teamleider. Tegen beter weten in, want de bordindeling van De IJssel gaat meestal gewoon op sterkte en dus ook deze keer....De wedstrijd begon goed. 'Invaller' Mark Timmermans, die de beoogde Roland van Keeken op het laatste moment verving was aan bord 3 binnen anderhalf uur klaar tegen Frank Visser - Lf2 schaak bleek dodelijk. Kort daarna was het de beurt aan Jacques Hennekes, die zijn tegenstander Gerard van der Wouden een stuk wist te ontfutselen. Piet Pluijmert aan bord 8 speelde tegen iemand van de oude garde, invaller Sjaak in 't Veld. Piet kwam in eerste instantie een pion voor, maar gaf dat voordeel pardoes weer weg met paardverlies. Door daarna met zijn koning aan de wandel te gaan werden vage tegenkansen in de stelling gevlochten, kansen die er eigenlijk niet waren, maar waardoor zijn tegenstander toch maar eieren voor zijn geld koos en inging op zetherhaling. Tegenstander blij, Piet blij, everybody happy!Maar aan bord 1 had Iwahn het al wel moeilijk tegen Henk-Jan Evengroen - het moest ook verboden worden om de sterkste speler zonder vooraankondiging op het eerste bord te zetten!  Henk-Jan bleek inderdaad dat maatje te groot, waardoor de stand op 2,5 tegen 1,5 werd gebracht. Ondertussen had Cor Oliemans tegen Ad de Veld zicht op pionwinst. In een Hollandse partij (1. d4 f5) werd de druk op pion b7 uiteindelijk te groot. De pion werd gewonnen, en daarmee de partij.
Victor Koppelaar speelde tegen - alweer - een lid van de oude garde, invaller Rien Duine. Na een scherpe stelling kon de koning uit zijn rockade-stand worden gejaagd en kon het punt worden bijgeschreven.
Rik de Wilde had aan bord 2 een mooie aanvalsstelling op weten te zetten tegen Jan Evengroen. Zag er veelbelovend uit, maar uiteindelijk bleek het net niet genoeg. Na deze remise was alleen Lennard den Boer nog bezig tegen Crelis Molenaar. Lennard was al vroeg de denktank ingegaan en had daarmee zijn tijd tot enkele minuten zien slinken. Hij stond dan wel ietsiepietsie beter, maar dat was het dan ook wel. Het duurde evenwel nog tot aan de tijdnoodfase van zijn tegenstander eer hij een bres kon slaan in de verdediging. Daarmee was de 6-2 overwinning een feit en hoewel de winst toch vooraf mocht worden verwacht, je moet het dan toch ook maar weer doen! Proficiat!
                                                                                                                             (verslag teamleider Cor Oliemans)

Dordrecht 1

1942

Sjaak in 't Veld