Schoolschaaktoernooi groot succes

Woensdag 20 november vond het jaarlijkse schoolschaaktoernooi plaats. Vanuit schaakclub Dordrecht is Wouter deze dag bezig geweest met de organisatie, samen met Dordt Sport en ongeveer 20 stagiaires van de opleiding Sport & Bewegen van het Da Vinci college. Locatie was de kantine van DeetosSnel. Een ruime zaal waar deze hoeveelheid kinderen inclusief supporters goed gehuisvest kunnen worden.

Er waren ongeveer 80 enthousiaste schoolkinderen, die vol overgave met elkaar de strijd zijn aangegaan.

Ze waren verdeeld in poules op basis van leeftijd. Elke groep had een andere winnaar, waarvan velen nog niet bij de schaakclub bekend zijn. Aan het einde van de dag waren er een aantal poules waar twee of zelfs drie winnaars waren. Omdat iedereen tegen iedereen gespeeld had, kon er alleen gekeken worden naar onderling resultaat om de winnaars te bepalen. Daar waar dit niet mogelijk was bood een playoff of een loting door het wedstrijdsecretariaat uitkomst. Alle deelnemers ontvingen een mooi vaantje als aandenken en een flyer met de contactinformatie van Schaakclub Dordrecht. De boodschap was dat ze allemaal welkom zijn om een keer mee te doen op een clubavond. Op een gemiddelde avond zijn er bij de schaakclub ongeveer 20 kinderen, maar daar kunnen er nog wel een paar bij.

2019 11 20 15.47.28

Kleine sfeerimpressie

Los van het plezier van de kinderen valt het ons bij de organisatie altijd op dat de stagiaires ook een hele gave middag hebben, met veel plezier. Sommigen kennen het schaakspel van vroeger en sommigen kennen het helemaal niet. Na een spoedcursus van de jeugdleiders van schaakclub Dordrecht brengen ze het er over het algemeen goed vanaf. Sommigen spelen voor het eerst schaak en zijn sportief genoeg om zich te laten verslaan door de deelnemende kinderen. Bij één situatie viel het mij op hoe een jongere gefascineerd keek naar twee jongetjes die met trillende handen een spannend eindspel aan het spelen waren. Dat schaken een spannende (denk)sport is, is voor schakers algemeen bekend. Het is dan leuk om te zien dat dit ook gerealiseerd wordt door sportieve jongeren die waarschijnlijk bij de start van hun opleidingsjaar niet hadden gedacht dat ze tafelleider zouden zijn bij een schoolschaaktoernooi.

We kijken terug op een geslaagde dag, met dank aan DordtSport, de stagiaires van het Da Vinci en onze eigen bijdragen. Tegen de tijd dat de avond viel zijn alle schaakmaterialen weer terechtgekomen in de kast in onze Crabbehoeve zodat we dinsdag weer de deuren kunnen openen, voor de jeugd.