D2 (RSB) wint van kampioen

Het leek afgelopen dinsdag in de Crabbehoeve wel op een reunie van oude bekenden. Zowel bij het tweede als het 1e viertal kwamen we vele Rotterdamse vrienden tegen. Lovend waren ze over onze gezellige locatie en de vele partijen. Tsja, daar zijn het dan ook vrienden voor.. Hieronder verslag van Johan:

Dinsdagavond 9 april speelde het tweede team de laatste wedstrijd van het seizoen tegen de kampioen in de klasse 1A, Fianchetto. Er stond natuurlijk niets meer op het spel, maar het was wel leuk om het seizoen, na de flater van de vorige wedstrijd, goed af te sluiten. Dat is uiteindelijk vrij gemakkelijk gegaan. Er werd met 5-3 gewonnen.

Al zeer snel kwamen we op 1-0. De tegenstander van Johan reageerde verkeerd op een door Johan gespeelde gambietopening. Johan won een stuk. Toen de tegenstander het kort daarna weer verkeerd deed, was de overwinning een feit. Daarna volgden er gelijkwaardige remises van Marcel den B.,  Ben, Victor K. en Marcel P. Vervolgens  won  Roel met een goed opgezette koningsaanval zijn partij. Toen Ton ook nog remise kon bereiken met zijn vertrouwde Zwarte Leeuw was de overwinning een feit. Het was trouwens een opsteker voor Ton dat hij, na wat verliespartijen, dit keer een gedegen remise kon bereiken (Ton: met hulp van de sterke & sympathieke Guido, die een kwal kado deed).  Als laatste was Xander nog lang bezig tegen hun topscorer. In een partij met wisselende kansen werd na lang proberen van beide kanten de remise bereikt. Daarmee was de eindstand van 5-3 een feit.

Het was een afsluiting van een goed seizoen, waarin een tweede plaats in klasse 1B werd bereikt. Het was wel jammer dat de wedstrijd tegen Fianchetto nergens meer om ging. De apotheose van een laatste wedstrijd om het kampioenschap kon door een nederlaag in de voorlaatste wedstrijd niet meer worden bereikt. Het devies is: volgend jaar nog beter!

Dordrecht 2                     - Fianchetto 1                   5 - 3

1. Ton Slagboom            - Guido Blankenstein        ½ - ½
  2. Xander van Doorn     - Erik Smeekes                  ½ - ½
  3. Marcel Pluymert        - Youri Verlinde                   ½ - ½
  4. Roel de Jong             - Bas van Driel                    1 - 0
  5. Marcel den Boer        - Kees Sio                          ½ - ½
  6. Victor Koppelaar        - Ben Riksen                      ½ - ½
  7. Johan van de Griend - Jaco van Leeuwen           1 - 0
  8. Ben Sitton                  - Bart Germeys                  ½ - ½

Johan van de Griend, teamleider

Naschrift: Met liefst 34 bordpunten en een TPR > 1900 beleefde D2 het beste seizoen sinds het kampioensjaar 2013. Topscorer werd de bescheiden TL himself, Johan dus. Hij behaalde 5,5 uit 7 en komt daarmee op een gedeelde 2e plek in de klasse Top 10 achter de ongenaakbare Erik Brandenburg.