Spectaculaire zege D1 tegen Wageningen in KNSB beker: 2.5-1.5

Zoals velen van u weten, is Wageningen een sterk team uit de eerste klasse van de KNSB. Op dit moment staan ze eerste in klasse 1A. Om zo'n team te treffen in de beker is altijd erg leuk want je kunt er zeker van zijn dat er stevige ELO-houders aan de start zullen verschijnen.

Jammer is dan altijd wel dat je op een doordeweekse avond "eventjes" naar Wageningen op en neer mag. Acht uur beginnen, 4 uur spelen, eventueel nog snelschaken als het 2-2 staat. Dan heel even napraten, dan ruim een uur rijden naar huis. Een paar mensen hier en daar afzetten, ondertussen ook nog even een band verwisselen en je mag van geluk spreken als je voor drie uur in bed ligt. En de volgende dag is het vroeg uit de veren!

Maar het was het allemaal meer dan waard. Het team bestond uit Mark op bord 1, Lukas op 2, Rik op 3 en Melvin op 4.

Mark zette zijn partij energiek op tegen Stefan Bekker (2302) die weliswaar een pion mocht snaaien, maar daarvoor zijn hele troepenmacht op de achterste rij moest vastzetten. Meerdere keren kon Mark de pion weer terugwinnen, maar hij deed het niet. Nog vaster zetten was veel beter.

Op bord 2 speelde Lukas tegen FM Erik van den Dikkenberg (2202). Net na de opening leek Erik het heft duidelijk in handen te hebben. Er werd door beide spelers overigens veel tijd verbruikt in deze fase. Lukas speelde heel behendig en wist zetje voor zetje onder de druk uit te komen.

Rik speelde tegen David van Eekhout (2150). Althans dat is de naam die mij bij staat. Rik speelde een pionoffer in het Frans, waarvoor wit eerst nauwkeurig moet spelen om geen tweede pion in te leveren en tegelijk de druk op de stelling van de tegenstander te houden. Rik speelde dat uitstekend. Het werd een lange moeilijke partij waarin lang het materiaal op het bord bleef.

Melvin speelde op bord 4 tegen Kees Stap (2153). Na de opening stond hij onder druk en moest veel capriolen uithalen om geen pion te verliezen. Na een uiterst gecompliceerde afruil bleef de materiaalverhouding gelijk, maar in het eindspel dat overbleef bleek dat er alsnog een pion verloren ging.

De partij bij Mark eindigde abrupt. Stefan had gewoon geen zet meer...en toen hij er toch een deed verloor dat op slag (0-1). Even later bleek de stelling die Melvin had overgehouden absoluut niet meer te houden en hij gaf dan ook op (1-1). Lukas had het spel inmiddels naar zijn hand weten te zetten. Hij had ergens een stuk weten te bemachtigen. Hoe heb ik niet gezien, maar ik hoorde tijdens de analyse van een andere partij dat we misschien wel moesten snelschaken want zowel Lukas als Rik leken remise te kunnen maken. Verheugd spoedde ik me naar de speelzaal waar ik zag dat Lukas nu opeens een stuk meer had (K+D+P+3Pi tegen K+D+3pi). Dat bleek geen enkel probleem voor Lukas. hij scoorde het volle pond (1-2). Rik had zijn geofferde pion inmiddels met rente teruggewonnen want hij stond een pion voor. Zijn tegenstanders had echter wel twee vrijpionnen in het midden dus dat was even oppassen. Beide spelers waren in tijdnood, en met het nieuwe tempo kom je daar tijdens die partij ook nooit meer van af... Rik bood nog een keer remise aan, maar dat werd gezien de stand in de wedstrijd afgewezen. Het spel golfde heen en weer en steeds meer pionnen werden afgeruild. Toen er uiteindelijk nog twee koningen, 2 torens en 2 pionnen op het bord stonden werd tot remise besloten (1.5-2.5) en was de 2e ronde overwinning een feit.

Een spectaculaire uitslag dus en een volgende ronde. Na vele, vele uitwedstrijden voor de beker hopen we op een sterke tegenstander die bij ons op bezoek komt!