Dubbelslag Crabbehoeve

Het werd een mooie zaterdagmiddag in de Crabbehoeve. Beide KNSB teams wonnen uiteindelijk royaal: D1 met 6-2 van Goes en D2 met 5-3 van Maastricht. Het tweede speelde deze keer zonder TC Edward de Vries, die zijn activiteiten uitstekend aan Harrie van de Velde gedelegeerd had. Het verslag...

Het begin liep niet best, zacht uitgedrukt. In no time had Bjorn een stuk verloren, had Victor een stuk begraven en was Rany zijn stuk voor alweer snel kwiijt. Zoals zo vaak begint Dordrecht in de loop van de wedstrijd warm te draaien en dat gebeurde deze middag gelukkig ook weer.

Als eerste bewees de Tovenaar van Wielwijk Victor van Blommestein in 'zijn' Hollands weer eens dat alle 'stuurlui' het verkeerd zagen. Plots was het mat toen zijn tegenstander meende zijn f-pion naar voren te moeten spelen. Victor had dat natuurlijk allemaal gezien en de zwarte pion op f2 was killing: 1-0 voor.

De volgende uitslag kwam bij Xander Prijs. Hij speelde Tarrasch tegen een tegenstander die 4 uit 4 had. Vol vertrouwen speelde Xander het toreneindspel actief, met eerst nog zijn zwarte loper tegen een paard op het bord, zoals het hoort naar remise. Voor mij de match van de middag, uitstekend gedaan!

Om een uur of drie waren vriijwel tegelijk twee jongeren klaar. Bjorn Mol gaf zijn ongelijke strijd op en Matthiijs van de Velde bekroonde een fraaie stategische partij (notabene tegen zijn 'eigen' Engelse opening) met een onstuitbare vrijpion op c2. Zo staan we halverwege toch met 2,5-1,5 voor.

Kopman Cor Oliemans wint daarna gedegen tegen zijn snel spelende jeugdige opponent, waarbij hij toch veel tijd moest gebruiken om uit alle ogenschijnlijk vele goede mogelijkheden de juiste te kiezen. Door het afwikkelen naar een torendeindspel met 2 pionnen meer won de ervaring het, deze keer nog wel...

De resterende 3 partijen zagen er goed uit voor ons. Rany al Zuhairy ontsnapte eerder aan een matnet en vocht zicht, mede dankzij zijn loperpaar, naar de overwinning. Topscorer Martijn Rijneveen viel tegen een Caro-Kann volop aan (uiteraard), maar zijn tegenstander verdedigde zich adquaat genoeg: remise. Harrie van de Velde kreeg een Siciliaanse Draak te verwerken wat lange tijd goed leek te gaan. Aan het eind ging het helaas toch ergens mis: 5-3 winst !!

Oliemans, C. (Cor) 1833   Lalkota, S.P.T. (Sai Pranav Tejas) 1609  224 1 - 0
Velde van de, J.C. (Harrie) 1669   Nelissen, R.F.M. (Ronald) 1732  -63 0 - 1
Blommestein van, F.A.V. (Victor) 1759   Jacobs, J.C.G. (Yanick) 1714   45 1 - 0
Rijneveen, M. (Martijn) 1644   Beck, M. (Matthias) 1510 134 ½ - ½
Prijs, M.A. (Xander) 1675   Dominguez, R. (Rezar) 1591   84 ½ - ½
Al Zuhairy, R. (Rany) 1600   Gundogmus, A. (Alaettin) 1536   64 1 - 0
Velde van de, M. (Matthijs) 1700   Akker van den, J.J. (Jack) 1441 259 1 - 0
Mol, B. (Björn) 822   Grooters, J. (Jasper) 1242 -420 0 - 1
Dordrecht 2 1588   Maastricht 3 1547   41  5-3

IMG 2988

Op de voorgrond (links Bjorn bord 8) het 2e met het 1e erachter. Volle en gezellige bak op de Crabbehoeve.