KNSB D2 wint inhaalwedstrijd

Vanmiddag in de Crabbehoeve werd de inhaalwedstrijd tegen Blerick 3 gespeeld. Nadat ze in de reguliere rond hadden afgebeld, besloot de KNSB tot inhalen (en een boete voor de Limburgers). Deze keer waren ze ruim op tijd, alleen wel met 7 man. Even dreigde dat ook voor Dordrecht doordat TC Edward de Vries stad en land moest bellen om een invaller te vinden voor Sascha. Vanmorgen dacht Edward even dat Ton (Slagboom) zou spelen, maar die had ter elfder ure zijn naamgenoot Ton (Hobe) bereid gevonden om te spelen. Klasse Ton (Hobe dus). Het werd een bloedspannende pot met uiteindelijk toch 4,5-3,5 winst...

Met het niet opkomen van een Limburger en het gelukkig op tijd komen van Victor van Blommestein (altijd weer spannend) stonden we dus snel 1-0 voor. Vervolgens gebeurde er enkele uren niet veel en toch ook weer wel, vooral met wisselende kansen bij enkele borden. Dat was niet zo bij Bjorn Mol, die diverse redenen oplepelde (hij lijkt wel een echte schaker) waarom hij al zo snel een stuk achter kwam en eigenlijk kansloos verloor. We staan gelijk: 1-1.

Ton Hobe kreeg als eerste een remise aanbod en nam dat aan. In een London probeerde hij lang ergens door te drukken, maar zijn tegenstander verdedigde zich adequaat. Even daarna was het toreneindspel bij Rany Al Zuhairy ook remise. Nadat Rany een pion achter kwam op de koningsvleugel creeerde Rany op de damevleugel een geweldige gedekte vrijpion op b7. Na afruil van enkele pionnen bleef een remisestelling over. We staan nog steeds gelijk: 2-2

De volgende uitslag was bij kopman Harrie van de Velde en wel remise. In een Koningsindier rukt wit snel op met zijn h-pion, waarna Harrie lang nadacht over de beste verdediging. Volgens supporter Jacques Hennekes was dat f7-f5 (niks verdedigen..aanvallen!), maar Harrie vond toch ook mooi de remiseweg.

De volgende uitslag viel bij captain Edward de Vries op bord 8. Met een fraaie combinatie won hij in de opening een stuk, die hij prompt weer terug gaf ??! Edward probeerde dat nog toe te lichten, maar bij het inmiddels kwartet supporters (Jacques, Ben, Victor, Ton) bleek dat onbegonnen werk... Uiteindelijk verscheen er wonderbaarlijk een dame-eindspel op het bord en kon Edward niet meer ontsnappen aan de vele schaakjes. Het staat nog steeds gelijk: 3-3.

Bij Matthijs van de Velde leek de stelling in evenwicht met misschien een licht plusje voor Matthijs dankzij zijn loperpaar. Na overleg bood Matthijs remise aan, wat redelijk snel werd aangenomen: 3,5-3,5. Als laatste bleef dus Martijn Rijneveen over en dan weten we dat we grote kansen hebben op de winst. Inderdaad hield de witspeler het 32 zetten vol tegen de aanvalsdruk van Martijn. Punt, 100%, ruim 2000 TPR voor Martijn en de teamwinst binnen: 4,5-3,5

Velde van de, J.C. (Harrie) 1669   Toll, M. (Maarten) 1820  -151   ½ - ½
Blommestein v., V. (Victor) 1759   NO        1 - 0
Rijneveen, M. (Martijn) 1644   Boskemper, D. (Danny) 1663    -19    1 - 0
Hobe, C.A. (Ton) 1538   Haarsma, R.L.H. (Rob) 1596    -58   ½ - ½
Velde van de, M. (Matthijs) 1700   Jacobs, H.M.M. (Bert) 1759    -59   ½ - ½
Al Zuhairy, R. (Rany) 1595   Billekens, J. (Jacques) 1503     92   ½ - ½
Mol, B. (Björn)   812   Plate, A. (Axel) 1362  -550    0 - 1
Vries de, E.B.N. (Edward) 1271   Diek van, J. (Jeroen)   815   456   ½ - ½

Dordrecht 2

Blerick 3

1503     -4  4½-3½

Volgende week spelen we weer, thuis tegen Maasstricht (gelukkig niet andersom). Bij winst bliijven we kampioenskansen houden!