Tweede team wint weer (door Johan van de Griend)

Op dinsdagavond 13 februari heeft het tweede team weer een overwinning behaald. Met 5-3 werd De IJssel uit Moordrecht verslagen. Na eerst drie nederlagen te hebben geleden werd nu voor de tweede keer gewonnen. Toch ging het niet echt gemakkelijk.

Het begon met een verlies aan het eerste bord, waar Ton een zeldzame nederlaag leed. Hij speelde de ‘Piet-variant’ van de Leeuw en begreep daar geen snars van. In het teambelang speelde Ton nog de hele avond door, met excuses aan zijn goede tegenstander. Vervolgens nam Hans na goed overleg een remiseaanbod aan. Jan Willem liet zien dat hij echt goed kan schaken. Zijn tegenstander kreeg geen enkele kans. Johan speelde tegen een op papier mindere tegenstander. Zijn aanval sloeg echter niet door. Hij moest genoegen nemen met remise. Daarna begon het er wat beter uit te zien. Marcel kreeg een geweldige koningsaanval, die gelukkig doorsloeg. Victor hield in een ingewikkelde stelling met een vreemde materiaalverhouding remise. Sander kreeg een koningsaanval te verwerken, maar kwam daaruit met een Paard + 3 pionnen tegen 6 pionnen. Hoe Sander zijn Paard als een ‘Bonfire’ het hele bord over dirigeerde en won was klasse. Misschien had zijn tegenstander het ergens beter kunnen doen.

Ben probeerde lang een remise eindspel naar zijn hand te zetten, maar dat hoefde daarna niet meer.

Zo werd een 5-3 overwinning geboekt. Het tweede team is nog niet buiten degradatiegevaar, maar heeft alle mogelijkheden om zich te handhaven in klasse 1B met nog twee wedstrijden voor de boeg.
Johan van de Griend, teamleider