Nipte winst voor het zesde tegen Overschie 4

Het eerste punt werd gescoord door Gert, die een wel erg makkelijke avond had: zijn tegenstander liet verstek gaan.Dick ging voor een snelle afruil van de lichte en de zware stukken. Wat overbleef waren de vier Lopers en een gelijk aantal pionnen. Een geïsoleerde pion van Dick viel lastig te verdedigen, maar er kwam toch een remise op het bord: 1,5 punt.

Peter kreeg een Philidor-verdediging tegenover zich en daar wist hij wel raad mee (speelt hij zelf ook regelmatig). Peter kwam een pion voor, maar kwam in de knoei met zijn Paard. Zijn tegenstander rolde de centrumpionnen een voor een op, maar speelde daarbij iets te snel, verloor zijn Toren en gaf direct op: 2,5 punt. Bas speelde een Dame-pion opening, kwam een pion voor. Dreigde in het eindspel met een pion die op promoveren stond en won vervolgens door een kardinale fout van zijn tegenstander: 3,5 punt. Hans, onze teamleider speelde tegen de teamleider van Overschie en beiden maakten er een gezellige Siciliaanse pot van. Ook Hans wist een pionnetje voor te komen en later nog een. Daarna wist hij de partij winnend af te sluiten met een fraai uitgevoerd aftrekschaak: 4,5 punt. De winst was al binnen en het leek een hele mooie uitslag te worden. Echter, het venijn zat zoals wel vaker in de staart van de ontmoeting tegen onze sportieve tegenstanders. Anton aan het eerste bord speelde weer eens met zwart. Hij kwam in het middenspel een pion achteren zag twee verbonden pionnen naar de overkant marcheren. Anton miste in een lastig eindspel stukwinst en een klem lopend Paard kostte Anton ook nog de partij: 4,5 punt.Dan nog de beide Henken. Eerst Henk Monster. Na een tomeloze opening wist zijn tegenstander al na 7 zetten een matdreiging te forceren. Henk pareerde deze dreiging niet goed en kwam meteen al een Loper achter. Dit verlies kwam hij in de hele partij niet meer te boven en aan het eind van de partij kon hij niets anders doen dan zijn Koning om leggen: 4,5 punt. Henk Barends miste de rochade en kwam daardoor met zijn Koning in de problemen. Hij verdedigde zich vervolgens als een leeuw tot aan de late uurtjes, maar dat kon niet verhinderen dat hij de partij (rijkelijk laat) op moest geven. Al met al leek het een comfortabele avond te worden, maar het was toch nog winst op het nippertje. Ons zesde team won met 4,5 – 3,5 en heeft nu 4 wedstrijdpunten uit even zo veel wedstrijden. Toch wel een mooi resultaat.

Gert Zwartjes