De laatste week van het jaar: Schaaktradities!

Tradities zijn er om in stand te houden. En voor de schaakliefhebbers in de Rotterdamse regio is het elk jaar weer volop genieten. Drie clubs, waaronder onze eigen verenigingen, trakteren de spelers uit de RSB en ver daarbuiten, elk jaar weer, op bijzonder gezellige schaakhappenings. Dinsdag begonnen wij zelf aan het Hoogendoorn toernooi,

waarover u eerder al een verslag heeft kunnen lezen. Donderdagavond het oergezellige oliebollen toernooi dat nu alweer jaren door Fianchetto wordt georganiseerd en vrijdagmiddag het RSB Chess Morial toernooi. In dit stukje combineer ik de gebeurtenissen van donderdagavond en vrijdagmiddag. Het Hoogendoorn toernooi is een rapid toernooi, het Oliebollen-toernooi en de Chess memorial zijn snelschaak toernooien.

Donderdagavond stonden maar liefst 13 Schaakclub Dordrecht spelers aan de start. Traditiegetrouw werd eerst een voorronde van zes partijen gespeeld, waarin een plaats voor de finale groepen moest worden behaald. Onze kanonnen (zie foto en u kunt ze er zelf wel uithalen denk ik) deden het daarin prima. Mark en Lennard in de hoogste groep, Rik en Jan Willem in de tweede groep en Viktor die groep 3 onveilig ging maken. De anderen deden het ook lang niet slecht maar zaten toch wat verder in het achterveld. Daarna dan de finale groepen. Ondanks wat kleine slippertjes, die gelukkig niet tot fataal puntverlies leidden, won Mark het toernooi en kon Lennard, na vier keer 4e te zijn geworden, nu eens beslag leggen op de 2e plaats. Een een-twee voor Dordrecht op een snelschaaktoernooi: het visite-kaartje is wel afgegeven lijkt me zo. Omdat het bier rijkelijk vloeide en de uitslagen nog niet op de site van Fianchetto staan vermeld, is mij niet helemaal duidelijk meer wie van ons op welke plek eindigde, maar zodra dat openbaar gemaakt wordt zal ik die standen nog toevoegen.

Dertien uur later startte het tweede snelschaaktoernooi en voor Mark de uitdaging om "de dubbel" nog eens proberen te pakken. Alhoewel veel, om niet te zeggen heeeel veel, spelers van donderdagavond, met zichtbare wallen onder de ogen, ook vrijdagmiddag aan de start stonden, was het toernooi toch wel sterker bezet. Van de dertien spelers van donderdagavond waren er nog 6 spelers van onze vereniging actief. In de top deden hier ook titelhouder Arie Werksma, Harold van Dijk en andere regio toppers en subtoppers mee.

Het toernooi, dat een vervolg is van het Menno Ploeger toernooi, bestaat uit twee delen. Het eerste deel is het stil staan bij de RSB-leden die het afgelopen jaar zijn overleden. Het is altijd moeilijk om zo'n onderwerp smaakvol te doen, maar persoonlijk vond ik dat Schaakvereniging Capelle een prima vorm had gevonden.

Het tweede gedeelte is natuurlijk het snelschaaktoernooi.

Het werd geen dubbel voor Mark. In de vierde ronde hield Pim Ydo, die dinsdag ook meedeed in het Hoogendoorn toernooi, Mark prima op remise. De nederlaag die hij leed tegen Ricardo Klepke in de 5e ronde sloeg een fikse deuk in de titelaspiraties en de remise tegen Arne Pols maakte een eind aan de kansen. Wel moet worden gezegd dat Mark twee remises aannam toen het weliswaar echt helemaal gelijk stond op het bord, maar de tegenstanders nog maar seconden op de klok hadden. "Het door de klok heen stampen hoort niet bij dit toernooi" was zijn commentaar. Mark eindigde uiteindelijk op een gedeelde vierde/vijfde plek na Arie Werksma, Harold van Dijk en Ricardo Klepke en samen met Joey Brokaar.
In de eerste ronde speelden Victor en Adri op bord 42 en 43 (van de 48). Dat heb je als je nog net in de bovenste helft van het schema zit. Daardoor leek het alsof de organisatie speciaal voor deze spelers een extra regel voor de koppeling hadden bedacht: Het leeftijdsverschil tussen de spelers moet meer dan 50 jaar zijn. Een groepje 55+ers zat namelijk tegenover een groepje jongetjes die ik, geloof ik, vorige maand nog was tegengekomen tijdens mijn invalbeurt als Sinterklaas. Allemaal gezegend met een rating van beneden de 1000 ELO punten maar wel met 15 zetten theorie van het Jeanisch.... Afijn, ik won op mijn tandvlees, maar Victor liet zich foppen, hij moest genoegen nemen met remise omdat het plotsklaps eeuwig schaak was.... Nou ja, dan toch in de tweede ronde een makkie voor Victor? Niet echt want Gosse Romkes, met een ELO rating van 2042, had zich ook in de eerste ronde verslikt. Na de nederlaag, en dat terwijl hij een doorslaggevende mataanval tussen zijn vingers liet glippen, revancheerde hij zich door uiteindelijk op 5 punten te eindigen (plaats 28-43). Lennard, die in de tweede ronde tegen een nederlaag aanliep, kwam heel sterk terug tot de 7e ronde. Twee nederlagen (tegen Harold van Dijk en Wiggert Pols) in de laatste ronde wierpen hem terug tot plaats (18-27). In dat zelfde rijtje ben ikzelf (Adri, voor alle duidelijkheid) terug te vinden, na een goed toernooi. Heel goed deed ook Rick het, die samen Victor en Johan op vijf punten bleef steken. Na een begin van 1 uit 4 wederom een teken van de enorme vooruitgang die Rick heeft gemaakt. Als laatste speelde Johan precies op rating. Hij wisselde overwinningen gelijkmatig af met remises en verliespartijen en kwam dus uiteindelijk ook op 5 uit 9.

Al met al een bijzonder geslaagd toernooi dus weer en gelukkig komt er ook volgende jaar weer een Chess Memorial.

De link naar de twee toernooien:

Oliebollen toernooi: klik hier

RSB Chess Memorial: klik hier