SOF 3 - Dordrecht 4 : 1-7

Dordrecht 4 speelde maandagavond j.l. de uitwedstrijd tegen SOF 3 in het verre Middelharnis.

Gezien het aanzienlijke ratingverschil waren er meerdere teamleden van overtuigd dat hier wel gewonnen moest worden, hetgeen deze keer ook gebeurde.

Ton Hobe was als eerste klaar en dat al om 20.25 uur, slechts een kwartiertje na aanvang van de schermutselingen. De tegenstander van Ton moest na loper g4 van zwart constateren dat zijn witte dame al gevangen was net na de opening, en gaf terecht meteen op.

Teamcaptain Erwin van Wingerden scoorde het tweede punt net voor half 10. Na enkele mindere zetten van zijn tegenstander raapte Erwin het e.e.a. op en incasseerde het punt.

Schoonvader Dick Groot had een bijzondere tegenstander die nogal aandrong op het achterhalen van Dick’s rating. Na er voor de zekerheid toch maar een paar honderd punten erbij gelogen te hebben, won Dick stuk na stuk en dus heel gemakkelijk de partij, en stond het om 21.45 uur al 0-3 in ons voordeel.

Wouter de Bruin aan bord 1 en ondergetekende aan bord 2 hadden helemaal niet zo’n gemakkelijke avond. Het evenwicht was er telkens wel, maar nergens stonden zij beter. Otto kreeg al snel een remiseaanbod en heeft dit enige tijd overwogen met het kijken naar de andere stellingen en overleg met Erwin, de captain. Toen Wouter aan bord 1 zelf remise aanbood, en dit ook werd aangenomen, werd het eenvoudiger.

Gert was aan het vijfde bord al eerder en nogal prematuur door Otto gefeliciteerd, maar was nog bezig en stond veel beter.Martijn, invaller aan bord 3 voor de verhinderde Wim van Noort, stond eerst 2 en later 3 pionnen voor en zou ook zeker gaan winnen.Arend aan bord 4 was een beetje een vraagteken met eerst 2, en even later 3 pionnen voor een loper.

Gert Zwartjes (5) bracht de winst als eerste binnen, door het eerder onterecht al gevierde punt daadwerkelijk binnen te halen om kwart over tien. Met de stand 4,5-0,5 kon Otto nog even wat proberen maar bereikte uiteindelijk niets in een eindspel met weliswaar 1 pion meer, maar een actief paard van wit tegen een slechte zwarte loper, remise en 1-5.

Arend stond wel aardig, maar had toch ook niet helemaal gerekend op het stukverlies dat zijn tegenstander ineens nodig vond: 1-6.

Martijn won als laatste gedecideerd van een iets te lang doorspelende tegenstander, maar eigenlijk is dat alleen maar lekker toch? 1-7 derhalve, volgende week speelt de rest van onze concurrenten pas.

Na een verlies, een gelijkspel en twee maal winst, is Dordrecht 4 afhankelijk van o.a Sliedrecht 4 met nu nog de volle winst , maar die zien we pas in maart 2017 in het gezellige thuishonk van Sliedrecht. Wij zullen ons vast wapenen tegen de vriendelijkheid en de daar verkrijgbare speciale Belgische biertjes, en onze schaakmessen tijdens de feestdagen vast gaan slijpen.

Otto van Haren.