Santpoort net een maatje te groot voor D1 : 4.5-3.5 winst voor Santpoort

Na de nederlaag in de 3e ronde tegen HWP moest gewonnen worden tegen Santpoort om mee te blijven doen voor de 1e plaats. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Allereerst hadden we een ratingachterstand, en alhoewel dat niet alles zegt, is het toch op z'n minst een indicatie... Toch vertrokken de spelers vol goede moed en met Marcel Pluijmert als invaller voor Adel richting Haarlem/Santpoort.

Teamleider Adri speelde eerst 's morgens voor Sint Nikolaas en kon pas later in de speelzaal aansluiten. Er was ongeveer een half uur gespeeld toen ik (Adri) binnenkwam en er was nog niet veel op de borden te zien. Bijna alle stellingen waren gelijkwaardig, misschien met uitzondering van Rene, die op het vierde bord een pion achter stond. Of dit nu het gevolg van een pionoffer was of dat de pion gewoon gesnaaid was door zijn tegenstander was mij niet helemaal duidelijk. Zelf zag ik niet veel compensatie. Mark had wel een dynamische stelling tegen GM Harmen Jonkman maar hij kon er niet veel mee doen. De openingskeuze van de zwartspeler had hem verrast en het kostte veel tijd en energie om het juiste plan te ontwikkelen. Dat lukte eigenlijk maar half en in het middenspel ging er een pion verloren. Rik had op bord 3 een heel bizarre opening. Het was een stelling die de kijkers maar heel moeilijk konden inschatten. Dat Berend ook prima uit de voeten kan met normale openingen bleek in deze partij. Hij bouwde een heel gezonde stelling op, ruilde niet af en bleef maar druk op het centrum opbouwen. Ook hier was het wel de vraag of er iets uit zou komen. Piet kwam rustig en gelijk uit de opening, net zoals Jacques en Marcel. Lennard speelde een Panov waarbij hij lang een symmetrische stelling op het bord hield. Een uitslag van 4-4 zag er dan ook halverwege de middag nog wel realistisch uit. Gezien de stand op de borden en de stelling op het bord was Jacques de eerste die remise overeenkwam (0.5-0.5). Lennard had als eerste de agressie gezocht en kwam daarmee in problemen. In een stelling waarin het vooral op tellen aankwam kwam hij een zetje te kort. Hij kon promotie niet meer voorkomen en moest opgeven (0.5-1.5). Ook Piet had zijn geduld verloren, want na een minder goed getimede opstoot met f5 kreeg zijn tegenstander opeens wel heel veel aanvalskansen op de zwarte koning van Piet. Een paar zetten later moest ook Piet opgeven (0.5-2.5). Rene had uiteindelijk nog, ten koste van een tweede pion, een klein beetje tegenspel gekregen. Maar dat was inderdaad precies wat het was. Een klein beetje.... het verlies was onafwendbaar (0.5-3.5). Nu nog 3.5 of 4 punten halen uit de laatste vier partijen. Dat was al heel duidelijk voor iedereen, dat ging toch niet meer lukken, of toch.... Plotseling kwam Rik binnen met de mededeling dat hij had gewonnen. Het ondoorzichtige van zijn stelling had voor de toeschouwers verholen dat de stelling toch wel heel moeilijk was voor zijn tegenstander. (1.5-3.5) en even later kwam ook Berend binnen met de grijs van de overwinnaar. Pd2 was doorslaggevend geweest (2.5-3.5). Nu alleen bord 8 en bord 1 nog. Na nog eens goed gekeken te hebben ging Marcel akkoord met remise. er zat echt niets meer in (3-4). Mark had inmiddels zijn pionnetje weer teruggekregen en wat druk op de damevleugel opgebouwd. Harmen Jonkman koos ervoor om de stelling te blokkeren. Objectief gezien had hij nog wel op winst kunnen spelen met zijn meerderheid op de koningsvleugel, maar dat zou extra risico met zich mee hebben gebracht. Zoals het ging was er voor Mark geen doorkomen aan en na nog een half uurtje proberen werd ook hier tot remise besloten. (3.5-4.5) Jammer natuurlijk, want de bovenste plaatsen zijn nu wel definitief uit het zicht verdwenen. We zullen ons best moeten doen om hoog in de middenmoot te blijven spelen, dat zijn we aan onze stand verplicht. Volgende ronde is weer een thuiswedstrijd. Dit keer tegen Philidor Leiden. Deze vereniging kennen we nog van de vele wedstrijden in de derde klasse. Philidor staat (op een half bordpunt na) gelijk met ons en deze wedstrijd moeten we wel zien te winnen.

17 december om 13:00 uur is de aftrap.

Klik hier voor het verslag van Santpoort

Detailuitslagen:

Santpoort 2138 Dordrecht 2109