Mark Haast wint 3e Merz snelschaaktoernooi, groep 2 prooi voor Otto van Haren

Afgelopen zaterdag (13 augustus) werd voor de 3e keer het Merz Snelschaaktoernooi verspeeld. Nu er meer capaciteit voor handen was werd het toernooi wat ruimer opgezet dan de vorige 2 edities. De doelstelling van 60 deelnemers werd echter bij lange niet gehaald (het blijft vakantietijd en er was dat ene toernooitje gaande in Vlissingen die o.a. de kampioen van vorig jaar weg hield)

Desalniettemin was het deelnemersveld van 33 schakers een ruime verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Veel bekende en ook veel nieuwe gezichten. Dat het toernooi een trouwe schare fans heeft blijkt wel dat van de de 10 deelnemers van het "Oer Merztoernooi" er weer 8 meededen!

Van het oorspronkelijk plan om voorrondes en finalerondes te spelen werd op het laatste moment afgezien (en zal ook niet meer terugkeren) Ben ik in schaken al een middelmatige amateur, in schaaktoernooien organiseren heb ik niet eens het pionnendiploma.
De karakteristieke rommelige sfeer is daarom gebleven, al werd het notitieboekje voor het bijhouden van de score (alsmede beginnende blogjes, gedichtjes en liederlijke teksten) verruild door 2 laptops en bediend door de zeer kundige Joas en Pearl. Joas nam zijn taak zelfs zo serieus op dat hij er van af zag om zelf te spelen waarvoor hulde!
Iets te laat werd er iets voor 11:30 begonnen met 2 groepen die om en om buiten en binnen speelden.

Voor het eerst waren de weergoden ons de gehele dag gunstig gezind. Doordat er wat minder rondes gespeeld werden dan gepland, hadden we ruim de tijd om buiten van de lunch te genieten, te socializen en om over te schakelen tot alcoholische versnaperingen.

In groep 1 lieten de  favorieten Mark Haast en Adel Omearat geen steken vallen. Mark haalde een 100% score gevolgd door Adel die slechts 2 wedstrijden verloor en de rest won. Spannender maar vooral verrasender was de strijd om plek drie. Toen iemand, drie potjes voor het einde, om een tussenstand vroeg meende ik een bug in de software ontdekt te hebben, of iemand die met de uitslagen heeft zitten knoeien maar toen beide niet het geval waren weigerde ik nog steed de realiteit te geloven:  Viktor van Blommestein die met 1 uit 4 begon stond nu gedeeld 3e met 10 uit 14 samen met de andere Viktor!
Helaas scoorden beide Viktoren de resterende wedstrijden slechts één punt waardoor Victor Koppelaar een puike gedeeld derde plek behaalde met 11 punten samen met Rob van Berkel en Sander Vogelesang.

Groep 2 werd gewonnen door Dordtenaar en drievoedig Merztoernooi bezoeker Otto van Haren. De 2e plaats was een knappe prestatie van de 13 jarige Cedric Kerkmeester die op papier het laagst gekwalificeerd was.
De 3e plaats bleef in Dordste handen, namelijk in die van John van Waardenberg van De Willige Dame.

Klokslag 5 uur reikte de charmante Chantelle de prijzen aan de winnaars uit en was het toernooi ten einde, er werd nog uitbundig nagedronken en geproost op het heugelijke nieuws uit Vlissingen. Mark Timmermans, de winnaar van vorig jaar behaalde zijn IM titel, proficiat!

Grote dank aan Ferry de Klerk en zijn merzcrew, Joas van Doeselaar en Pearl Uyttenhove en alle deelnemers natuurlijk, hopelijk treffen we elkaar volgend jaar weer aan de Korte Kalkhaven!

(meer foto's op www.tomsschaakboeken.nl)

Marcel Pluymert

Einduitslag groep 1