Nipte nederlaag Dordrecht 6 – WSV 3 (3.5-4.5) (Door Hans Boersma)

Op 1 februari stond de uitwedstrijd tegen WSV 3 op het programma. In de middag  kreeg ik in de middag een telefoontje van Henk Barends. Zijn vrouw is opgenomen in het ziekenhuis.  Gelukkig had ik dit keer wel een vervanger gevonden. Elroy Peters was bereid om in te vallen. De andere drie invallers waren Peter Schot, Johan van Dijk en Aart Harms.

De avond begon veel belovend.  Ik had op bord 5 net zo als in Rotterdam succes met mijn koningsgambiet en een snelle overwinning.  Snel daarna kwam Aart Harms bij mij om te vertellen dat hij remise heeft gemaakt.  Dit op bord 8. Johan  van Dijk op bord 7 had in het 2e viertal een succesvol debuut in de externe competitie met een overwinning.  Helaas heeft hij dit keer op bord 7  verloren. Een lange tijd bleef de stand 1.5 – 1,5 op het bord staan.
Peter Fafier op bord 6 kreeg 2 vrij pionnen tegen en stond daarmee verloren. Hij wist echter 1 pion af te stoppen. En wist ook nog een loper te winnen. Zijn loper moest de 2e vrijpion afstoppen. En stond daardoor gepend. Mede daardoor kwam hij niet verder dan remise.
Elroy Peters op bord 4 heeft dit jaar nog niet in competitie verband gespeeld. Hij heeft ook remise gespeeld.
Peter Schot op bord 3 had ook een vrij pion tegen. Deze wist hij nog net op tijd te slaan en kwam daarmee een pion voor. Het eindspel toren met 4 pionnen tegen toren met 3 pionnen is uiteindelijk geëindigd in een remise.
Onze vaste tweede bord speler Gert Zwartjes kwam een dame achter te staan. Zijn tegenstander zag enige tijd later een schaak over het hoofd en speelde zijn dame. Die moest hij reglementair gebruiken om het schaak op te heffen. Omdat er nog weinig speelminuten op de klok stond hebben zij maar tot remise besloten.
Anton de Maertelare op bord 1 wilde remise maken door de dames te ruilen. Hij zette echter zijn dame neer op een verkeerde plek neer. Want zijn dame stond niet gedekt. Hij heeft daarna maar meteen opgegeven.
Zodoende kwam er een heel bekende stand op het bord 4,5 – 3,5. Dit waren de eerste twee punten voor WSV 3.
In onze groep is het spannend. 3 teams  hebben nu  8 punten te weten Barendrecht 2, Erasmus 4 en HZP Schiedam 2. Daarna volgen 3 teams met 4 punten: Overschie 4, Dordrecht 6 en HI Ambacht 2. De onderste 2 teams hebben 2 punten: Spijkenisse 4 en WSV 3.
De volgende keer krijgen we Barendrecht 2 op bezoek. Door een verrassende nederlaag van Erasmus 4 hebben zij de koppositie overgenomen. De laatste wedstrijd is uit tegen Hendrik Ido Ambacht 2, het enige team tot nu toe dat Erasmus 4 heeft weten te verslaan.
Hans Boersma